14) Dordrecht op het spoor

 

Rita Heiden

Ruim dertig jaar na de opening van Neerlands eerste spoorlijn van Amsterdam naar Haarlem krijgt Dordrecht een aansluiting op het spoorwegnet. Op 31 oktober 1872 wordt met veel feestvertoon de lijn Rotterdam-Dordrecht-Breda in gebruik genomen.
De stad krijgt een station, dat past bij haar positie als knooppunt in het spoorwegnet. Het is een zogeheten Waterstaatstation eerste klasse. Van dit type zijn er slechts twee in ons land, het andere station staat in Zwolle. Behalve een stationsgebouwen moesten er ook bruggen worden aangelegd over de Oude Maas en het Hollandsch Diep. De spoorbrug over het Hollandsch Diep is met zijn 1470 meter overspanning in die tijd de langste spoorbrug van Europa.
Op initiatief van Dordtse notabelen wordt de stad in 1885 ook aangesloten op de ' Merwe- en Waalspoorlijn. die later bekend wordt onder de naam 'Betuwelijn'. Deze spoorweg loopt van Dordrecht naar Elst en is in toaal 94 km lang. Auteur Rita Heiden licht de historie en het belang van de spoorlijn voor de stad toe en besteedt ook aandacht aan onderwerpen als spoorwegovergangen, ongevallen op het spoor en de oorlog.


ISBN 9789076496358 • 36 pagina's • soft cover

 

 

14 Dordrecht op het spoor